Abivahendispetsialist on spetsialist, kes töötab sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonnas ning aitab inimesi, kellel on vähenenud funktsioonivõime, leida ja kasutada sobivaid abivahendeid igapäevaelu lihtsustamiseks ja iseseisvuse säilitamiseks. Abivahendispetsialistid tegutsevad näiteks abivahendikeskustes, rehabilitatsiooniasutustes, haiglates või kohalike omavalitsuste teenistustes, kus nad nõustavad kliente, valivad sobivaid abivahendeid, juhendavad kasutamisel ning teevad koostööd teiste spetsialistide ja tugivõrgustikuga. Nad täidavad olulist rolli inimese elukvaliteedi parandamisel, võimaldades tal aktiivselt osaleda igapäevaelus ja ühiskonnas.
ÕPPEKAVA RÜHM
Valdkond: Tervis ja Heaolu
Suund: Tervis
Rühm: Teraapia ja taastusravi
ÕPPEKAVA KOOSTAMISE ALUS
Kutsestandard: Abivahendispetsialist, tase 4
KOOLITUSE EESMÄRK
Valmistada ette spetsialiste, kes töötavad sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonnas abivahendispetsialistidena. Õpetada abivahendite liigitamist, valikut ja kasutusvõimalusi, klientide nõustamist ning abivahendite dokumentatsiooni haldamist. Kursus on suunatud ka professionaalsete suhtlemisoskuste arendamisele ning klientide teeninduse ja elukvaliteedi parandamisele.
KOOLITUSE TULEMUS
Koolituse lõppemisel õpilane:
- Mõistab abivahendispetsialisti kutse- ja eriala olemust ning rakendab kutseala põhimõtteid, teooriaid ja tehnoloogiaid nii tavapärastes kui ka uudsetes töösituatsioonides
- Mõistab abivahendite kasutamist kui terviklahendust, arvestades kehalisi, vaimseid, sotsiaalseid ja keskkondlikke tegureid
- Kasutab metoodilisi oskusi ning hindamisvahendeid kliendi vajaduste täpseks väljaselgitamiseks ning oskab nende tulemusi tõlgendada ja rakendada
- Valib ja soovitab kliendile sobivaid abivahendeid, kasutades efektiivseid klienditeeninduse ja suhtlemistehnikaid
- Reguleerib abivahendit vastavalt kliendi individuaalsetele vajadustele ning juhendab klienti abivahendi kasutamisel
- Teostab abivahendi üürimist ja müüki vastavalt kehtivatele nõuetele ning dokumenteerib protsessi korrektselt
- Osaleb aktiivselt meeskonna- ja võrgustikutöös, suheldes tõhusalt teiste spetsialistide ja partneritega
SIHTGRUPP
Tööotsijad, üliõpilased, alustavad spetsialistid, klienditeenindajad ja ümberõppijad, kes soovivad omandada teadmisi ja oskusi töötamiseks sotsiaal- või tervishoiuvaldkonnas abivahendispetsialistina.
TINGIMUSED KOOLITUSE ALUSTAMISEKS
Keskharidus
KOOLITUSE ÜLDINE MAHT<br>
Õppe kogumaht on 160 akadeemilist tundi, neist:
- 90 akadeemilist tundi on teoreetilist õpet,
- 60 akadeemilist tundi praktilist õpet,
- 10 akadeemilist tundi iseseisvat tööd.
Teoreetiline koolitus hõlmab loenguid, arutelusid, modelleerimissituatsioone.
Praktiline koolitus hõlmab: töötamine töökeskkonnas.
Iseseisev töö hõlmab: iseseisvad ülesanded.
ÕPPESISU
Moodul 1: Abivahendispetsialisti kutse ja töövaldkond (10 tundi)
- Abivahendispetsialisti roll ja vastutus sotsiaal- ja tervishoiusüsteemis
- Kutsestandardi nõuded ja eetikapõhimõtted
- Õigusaktid ja regulatsioonid abivahendite valdkonnas
Moodul 2: Abivahendite liigid ja tehnoloogiline areng (20 tundi)
- Abivahendite klassifikatsioon (sh ISO ja RFK) ning otstarbe tundmine
- Uute tehnoloogiate tundmine ja innovaatiliste lahenduste hindamine
- Tervikvaade – abivahendite kasutamine arvestades kehalisi, vaimseid ja sotsiaalseid tegureid
Moodul 3: Kliendi nõustamine ja vajaduste hindamine (15 tundi)
- Kliendi vajaduste, eesmärkide ja tegutsemisvõime hindamine
- Suhtlemisoskus ja psühholoogiline lähenemine
- Abivahenditeenuste tutvustamine ja suunamine sobivasse asutusse
Moodul 4: Abivahendi valimine ja kliendi juhendamine (20 tundi)
- Töö dokumentidega (sh tõendid, retseptid, rehabilitatsiooniplaanid)
- Sobiva abivahendi valimine dokumentide, küsitluste ja vaatluse põhjal
- Abivahendi reguleerimine ja seadistamine tootja juhendite alusel
- Kasutusjuhiste, ohutusnõuete ja hooldusinfo edastamine kliendile
- Kliendi juhendamine ja väljaõpe abivahendi kasutamisel
Moodul 5: Võrgustikutöö ja meeskonnatöö oskused (10 tundi)
- Koostöö kliendi tugivõrgustikuga ja keskkonnatingimuste hindamine
- Koostöö sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonna asutustega ja abivahendeid pakkuvate ettevõtetega
Moodul 6: Abivahendi üürimine ja müük (15 tundi)
- Abivahendi rahastamise võimaluste tutvustamine
- Müügi- ja üüriprotsessi etapid: pakkumine, tehing, järelteenindus
- Hinnainfo esitamine ja dokumentatsiooni vormistamine
*Teemade käsitlemise järjekord võib muutuda. Teemade järjekord määratakse kindlaks õppeplaaniga, mis antakse õpilasele enne koolituse algust.
KOOLITAJA KVALIFIKATSIOON
Kõrgharidus, töökogemus õpetataval alal ja töökogemus õpetajana.
SOOVITATAV KIRJANDUS
- „Täisealise abi- ja toetusvajaduse hindamise juhend 2025“
Sotsiaalkindlustusamet - „Abivahendite määramise ja hüvitamise kord“
Riigi Teataja - „Sotsiaalhoolekande seadus (SHS)“
Riigi Teataja - „Terviseergonoomika õpik“
Anne Murov - Tööalaste abivahendite ja töökoha kohandamise näited
Eesti Töötukassa
Tervisekassa
ÕPPEPROTSESS
ÕPIKESKKOND JA ÕPPEVAHENDID
A-Priori õppekeskuse õppeklassid asuvad Tallinnas aadressil Vilmsi 47. Kõik kasutatavad õppeklassid vastavad tööohutuse ja töötervishoiu nõuetele, nad on piisava valgustusega, üldventilatsiooni ja konditsioneeridega.
Õppeklassid on varustatud kaasaegsete õppevahenditega ( ekraan, dataprojektor, arvuti, tahvel jne). Õpperuumides on Internet, WI-Fi on koolitusel osalejatele tasuta. Mugavaks pikaajaliseks viibimiseks on õppekeskuses olemas abiruumid – garderoob, tualetid, köögiblokk kohvimasinaga, soe ja külm vesi, mikrolaineahi toidu soojendamiseks, nõudepsumasin, nõud ning kohvi- ja teetarvikud. Õppekeskuse lähedal on mõned ühistoitlustusettevõtted ja toidukauplus.
Õppekeskus asub liftita hoone teisel korrusel. Piiratud liikumisvõimega isikutele eraldi sissepääsu ei ole, kuid teatud juhtudel võime korraldada kursused mugavamas kohas või online’is. Palun pöörduge meie poole selle probleemi lahendamiseks.
Lokaut olukorra puhul ja muude vääramatu jõu asjaolude korral või kokkuleppel Õppekeskusega võib õppetöö osaliselt toimuda distantsõppena (ZOOM, MS, TEAMS).
ÕPPEMEETODID
Kursus on üles ehitatud teoreetiliste ja praktiliste õppuste vormis, mis on ühendatud õppekava teemade kaupa. Õppemeetodid: aktiivsed loengud, diskussioonid, rühmatööd, situatsioonide modelleerimine ja lahendamine, rolliülesanded, vajaduse korral töö temaatilise tarkvaraga.
ÕPPEMATERJALID
Õppejõu algatusel võidakse koolituse ajal anda õpilastele jaotusmaterjale paberil ja/või elektroonilisel kujul, videomaterjale ja/või õppefilme.
Õppematerjalid on kõikidele õpilastele tasuta.
Õppeprotsessi salvestamine (sealhulgas foto-, video- ja helisalvestamine) on lubatud ainult koolitaja ning kõigi nende osalejate eelneval nõusolekul, kelle isikuandmed (sh kujutis, hääl või ütlused) võivad salvestusele jääda.
HINDAMISMEETODID JA KOOLITUSE LÕPETAMISE TINGIMUSED
Õppetöö käigus täidavad õpilased praktilisi ja situatsiooniülesandeid või iseseisvaid ülesandeid, saades nende kaudu õpetajalt suulist või praktilist tagasisidet.
Praktilist koolitust hindab iga päev koolitaja. Hindeid antakse sooritatud praktiliste tööde eest koolitus päevikus. Hindamissüsteem: suurepärane (5), hea (4), rahuldav (3), mitterahuldav (2). Mitterahuldava hinde korral on õpilane kohustatud seda kokkuleppel koolitajaga parandama.
Lõputunnistusele lubatakse üliõpilased, kes on osalenud vähemalt 75% kursusest, on saavutanud kavandatud õpiväljundid ja kellel ei ole õppepäevikus mitterahuldavaid hindeid.
Õppetöö lõpul sooritab õpilane kokkuvõtva atestatsioonina eksami:
– teoreetilise testi paberkandjal või elektroonilisel kujul.
– praktiline ülesanne, mis näitab kandidaadi oskusi.
Lõpueksam loetakse sooritatuks, kui õpilane on õigesti vastanud vähemalt 75% testiküsimustest ja sooritanud praktilise ülesande hindega “rahuldav” või kõrgem.
VÄLJASTATAVAD DOKUMENDID
Õpilastele, kes on võtnud osa õppetööst 75% ulatuses ning kes on saavutanud õppekavas kehtestatud tulemused ja edukalt sooritanud atesteerimise, antakse välja vastav Sertifikaat.
Õpilastele, kes on võtnud osa õppetööst vähemalt 50% ulatuses, kuid ei ole läbinud õppetööd õppekavas nõutud mahus või ei ole sooritanud atestatsiooni ning ei ole saavutanud õppetöös ettenähtud tulemusi, väljastatakse päringu korrral Tõend õppetööst osavõtu kohta, näidates ära läbitud õppemahu.
KOOLITUSE HIND JA REGISTREERIMINE
HIND: 2045 € + KM
Kui tasute koolituse eest eraisikuna, siis saate paluda tulumaksu tagastust.
REGISTREERIMINE
Koolitusele saate registreerida, kasutades üht allpooltoodud võimalustest:
1) kursuse registreerimisvormi küljetulbal.
2) e-postiga aadressile apriorimtu@gmail.com
3) helistades numbrile +372 58 21 26 27
Registreerimiseks tuleb tingimata näidata järgmised andmed:
- Õpilase ees- ja perekonnanimi
- Isikukood (EV mitteresidendid ja isikukoodi mitteomavad isikud märgivad sünnikuupäeva).
- Kursuse nimetus
- Õppekeel
- Õppetöö alguse kuupäev
- Kontaktandmed: telefon, õpilase või teda esindava isiku meiliaadress.
LISATEENUSED
Parkimine Torupilli Selveri juures – “Pargi & reisi“. Tingimustega saate tutvuda siin>>
*Korraldaja jätab endale õiguse teha vajaduse korral muudatusi õppekavas ja tunniplaanis.